Jak przygotować dom na wizytę gości?

Salon z wygodną kanapą

Przed przyjęciem zawsze jest dużo pracy i w ferworze przygotowań możemy zapomnieć o kilku rzeczach. Bez względu na to czy urządzasz imprezę samodzielnie czy wynajmujesz do tego Event Managera powinieneś zadbać o kilka aspektów zanim zaprosisz gości.

Dziś skupię się bardziej na organizacji przestrzeni niż na sprawach dotyczących samego przyjęcia. Poniższe punkty możecie potraktować jako rodzaj check-listy, którą warto zrobić zanim przyjdą goście.

1. Posprzątaj!

Białe okno ze szprosami

Niby takie oczywiste. Wiadomo, że nie zaprosimy gości mając rozgardiasz. Odkurzanie i starcie kurzy to niestety nie wszystko. Mam na myśli tutaj to, o czym czasem zapominamy, a co widzą goście.

  • Zwróć uwagę, żeby okna i szyby były czyste. W słoneczne dni szczególnie jest to ważne.
  • Jeśli fronty Twoich mebli są wykończone na wysoki połysk wytrzyj je tak, żeby nie było na nich śladów palców.
  • Pozbądź się pajęczyn z sufitu, lamp i rogów pokoju.
  • Sprawdź czy meble tapicerowane nie maja widocznych plam. Jeśli są brudne, wypierz je.
  • Zadbaj o czystość luster tam, gdzie goście mogą chcieć z nich skorzystać – głównie w holu i łazience
  • Włączniki świateł powinny być czyste bez śladów palców. To samo z klamkami.

Oczywiście jeśli masz małe dzieci możesz powyższą listę traktować z przymrużeniem oka. Ślady palców na szklanych drzwiach witryny i na drzwiach balkonowych to u mnie standard. Im czystsze okno tym bardziej przyciąga tłuste łapki. Później nie cieszy się już takim zainteresowaniem. Dom to nie muzeum. W domu toczy się normalne życie. Mazak na ścianie czy naklejki na meblach w salonie nie powinny nikogo bulwersować, gdy w domu są dzieci. W punkcie 6 rozwinę tę myśl.

2. Wykonaj drobne naprawy

Narzędzia do naprawy

Zleć lub samodzielnie ponaprawiaj irytujące rzeczy w domu. Sama często łapię się na tym, że przywykłam do pewnych niedogodności albo, że umiem używać popsutych sprzętów w taki sposób, żeby działały. Jeśli jednak nie chcesz za każdym razem tłumaczyć gościom, że spłuczka działa tylko trzeba wcześniej szturchnąć zbiornik, to napraw ją zanim przyjdą goście. Powymieniaj przepalone żarówki. Odpadające listwy podłogowe, pokrzywione drzwiczki szafek, chwiejące się krzesło – to wszystko powinno zostać naprawione.

3. Zapewnij komfort w łazience i toalecie

Ręcznik i mydła dla gości

Upewnij się, że nie brakuje papieru toaletowego, że pojemnik na mydło jest uzupełniony oraz, że każdy gość będzie miał w co wytrzeć ręce. Jeśli zadbasz również o odświeżacz powietrza goście również będą Ci wdzięczni :). Sprawdź czy zamek w toalecie jest sprawny. Jeśli masz okno w toalecie zasłoń je.

4. Zorganizuj miejsce na płaszcze i ewentualne buty

Składana przenośna szafa

Jeśli urządzasz przyjęcie zimą musisz wziąć to pod uwagę. Płaszcze i kurtki kilkunastu osób nie zmieszczą się na wieszaku, z którego korzystasz na co dzień. Dobrym rozwiązaniem są przenośne składane stelaże. Możesz taki znaleźć w moim sklepie. Zobacz>> tutaj.<<

Buty… hm… to temat dość kontrowersyjny. Etykieta wręcz zakazuje zdejmowania obuwia podczas przyjęcia i tym samym namawianie do tego gości jest traktowane jako nietakt. Jednak są osoby wśród których nie musimy się tak kurczowo trzymać zasad i które same chętnie buty zdejmą gdy wchodzą do Ciebie do domu. Gdy jednak zapraszasz nowe osoby nie wymagaj od nich tego. W deszczową pogodę lepiej jeśli zainwestujesz w specjalną wycieraczkę, po której wystarczy przejść by woda z obuwia w 90% na niej została. Tak, tak. Są już takie! Zobacz! Sytuacja się trochę komplikuje, jeśli kobiety przychodzą w szpilkach, a Ty właśnie masz nowe panele. Jedynym rozwiązaniem jest zaznaczyć swoją prośbę już w zaproszeniu, żeby unikać butów mogących uszkodzić powierzchnię podłogi. Jeśli jednak gość się do te prośby nie zastosuje, musisz to przełknąć. Przy następnym spotkaniu będziesz wiedzieć kogo nie zapraszać 😛

5. Zaplanuj przestrzeń dla gości.

Strefa relaksu dla gości

W zależności od rodzaju przyjęcia jakie planujesz, zapewnij gościom odpowiednią przestrzeń. Jeśli planujesz gości posadzić przy stole to pamiętaj, że na każdego powinien przypadać 0,5-metrowy kawałek stołu. W takim wypadku każdy niech ma krzesło lub kawałek kanapy. Jeśli decydujesz się na bufet postaw stół z przekąskami w łatwo dostępnym miejscu i wyodrębnij strefę na brudne naczynia. Więcej o tym jak zorganizować bufet poczytasz tutaj. Jeśli goście będą chcieli sobie usiąść i porozmawiać z drinkiem w dłoni, również powinni mieć do tego sposobność. Nie zapomnij o ścieżkach komunikacyjnych, które muszą być wolne od mebli.

6. Stwórz nastrój

Szampan, świece, kwiaty

To mój ulubiony element przygotowań. Nastrój można tworzyć się na wiele sposobów. Takie najbardziej oczywiste elementy przestrzeni, które mają wpływ na atmosferę przyjęcia to:

  • Dekoracje
  • Światło
  • Zapach
  • Personalizacja

Spośród Event Managerów coraz częściej wyodrębniają się Event Designerzy. Są to osoby odpowiedzialne za stworzenie klimatycznej przestrzeni, czasem tematycznej, a czasem po prostu wygodnej. Rozwój branży pozwolił na to by mogli oni stać się osobnymi projektantami. W waszych domach nie musicie zatrudniać takiej osoby, choć oczywiście możecie. Być może niektórzy z Was korzystali z pomocy architekta bądź dekoratora wnętrz. I świetnie. Natomiast w zależności od imprezy wystrój mieszkania czy domu powinien się zmieniać i za każdym razem zaskakiwać gości. Sprawdź jak zdecydować o motywie przyjęcia >>tutaj<<. Sezonowość pewnych imprez również podpowiada tematykę dekoracji. Boże Narodzenie i Wielkanoc mają oczywiste skojarzenia. Warto dodatkowo śledzić trendy, aby nieustannie zachwycać swoich gości. Rzuć okiem jak się zmieniają:

Dekoracje światłem uzyskujemy poprzez świece, ciekawe lampiony, latarenki, lamki ledowe czy cotton balls. Ostatnio nawet balony LED potrafią mnie do siebie przekonać jeśli są odpowiednio zaaranżowane. Wszystko dobieramy odpowiednio do okazji i stylu przyjęcia. Zerknij do naszego sklepu, bo może nasze >>świeczniki<< przypadną Ci do gustu.

O zapachu nie będę się rozpisywać, bo oczywiste jest, że zapach pieczeni czy domowego ciasta od razu wprawia Nas w wyśmienity humor. Natomiast uważałabym z zapachem niektórych kwiatów np. lilia ma bardzo charakterystyczną woń, której niektórzy nie lubią.

W tym punkcie więcej miejsca chciałabym poświęcić na personalizację. Tak, jak wcześniej wspomniałam – dom to nie muzeum. Dom żyje, ma swój charakter, który zaznaczają jego domownicy. Tak jak nie da się z domu wymazać śladów dzieci, tak właśnie bardzo powinniśmy podkreślać Nas samych w naszym domu. Wielokrotnie sprawdziło mi się to przy przełamywaniu pierwszych lodów, w budowaniu relacji, zarażaniu innych pasjami i po prostu we wzbudzaniu sympatii. Dla przykładu: zapraszasz na kolację swojego brata z nową dziewczyną. Prosisz ich do środka, a ona pierwsze co widzi to zdjęcie jednego z domowników z wielką rybą. Jeśli zależy jej na dobrych relacjach z Wami od razu zapyta o to zdjęcie. Zaczynacie się poznawać i budować relacje.

U Nas w domu w centralnym miejscu w salonie stoi terrarium z żółwiem Henrykiem. Moje poczucie estetyki bardzo na tym cierpi. Ale kto tylko jest u nas pierwszy raz podchodzi, zagląda, dopytuje. Dzieci znajomych chcą brać Henia do rąk, karmić go i patrzeć jak otwiera bezzębną paszczę. Henryk robi na wstępie świetną robotę mimo, że mój dom nie wygląda jak z okładki pisma wnętrzarskiego. Mój mąż o wielkim sercu przygarnął znajdę z pola i tak już Henio z nami został .W perspektywie ma nawet nas przeżyć 🙂

Kompozycja roślin na oknie

Warto personalizować swoje domy. Wszelkiego rodzaju trofea, zdjęcia z ważnych momentów, rośliny ozdobne, którymi się interesujesz itp. powinny mieć swoje miejsce podczas przyjęcia. Oczywiście pamiętajmy o względach bezpieczeństwa swoich pamiątek i… gości. U nas przy większych imprezach Henio wynoszony jest do sypialni, gdzie nie przeszkadza mu hałas i wiemy, że terrarium pozostanie w całości.

7. Pozbądź się tego!

Ostatni punkt w poście, ale na mojej liście pierwszy, gdy wchodzę do domu klienta szykować imprezę. Zawsze ściągnij lepy na muchy, mole i inne szkodniki. Często obserwuję ich dużą skuteczność, ale gościom oszczędzamy tego widoku.

Tym humorystycznym akcentem kończę dzisiejszy dłuuuuugi post. Kto wytrwał do końca, temu należą się ogromne gratulacje.

Zachęcam do śledzenia moich kont w mediach społecznościowych, gdzie dzielę się z Wami ciekawostkami, inspiruję i prezentuję nowoczesne rozwiązania eventowe.

FB: @Anna Schwarz Home Events

Instagram: @anna_schwarz_events

Pinterest: @Anna Schwarz Home Events

LinkedIn: Anna Schwarz Events

Menu