Jak zorganizować perfekcyjny bufet?

bufet, bankiet, przekąski. przyjęcie bufetowe

Przyjęcia bufetowe najczęściej sprawdzają się, gdy mamy dużą liczbę gości. Taki typ serwowania posiłków umożliwia uczestnikom przyjęcia wybór dań, które im najbardziej odpowiadają. Przygotowanie bufetu może być proste lecz wymaga wcześniejszego planowania.

Może wam się wydawać, że organizacją bufetu zajmuje się firma cateringowa u której zamawiacie jedzenie i nie trzeba się tym zbytnio przejmować. I tak, i nie. Są elementy, o które zadba wykonawca, ale są też takie, o które musimy zatroszczyć się sami. Generalne przygotowania można podzielić na trzy etapy: przygotowanie przestrzeni, przygotowanie stołów, przygotowanie jedzenia.

1. Przygotowanie przestrzeni

Ten etap przygotowań musimy ogarnąć sami. Należy zacząć od przyjęcia pewnego budżetu. Trzeba się zastanowić ile łącznie chcesz przeznaczyć na jedzenie, napoje, naczynia i sztućce. Następnie poproś firmę cateringowa o przygotowanie wstępnego menu w ramach Twojego budżetu.

Na przestrzeń bufetową wybierz miejsce, które jest dostatecznie duże i przestronne. Goście muszą mieć swobodę poruszania się przy stołach, ale również miejsce by zamienić ze sobą parę słów i w końcu miejsce, żeby usiąść gdzieś z posiłkiem. Praktykuje się także rozdzielanie sal z bufetem i sal ze stołami do jedzenia. Wybór uzależniony jest od przestrzeni, którą dysponujesz. Nasza ostatnia realizacja zakładała umieszczenie bufetu w altanie, a stołów pod namiotem bezpośrednio do niego przylegającym.

przyjęcie plenerowe pod namiotem

Ustaw stoły bufetowe tak, żeby był do nich łatwy dostęp. Usuń meble, dekoracje i inne elementy, które ograniczają dojście i poruszanie się wokół. Na stołach oprócz jedzenia będzie znajdowała się zastawa więc uwzględnij to w planowaniu ustawienia i długości stołów. Warto również zostawić trochę pustego miejsca na bufecie dla osób, które chcą się zastanowić i na chwilkę odłożyć talerz z jedzeniem.

Na osobnych stołach ustawia się napoje wraz ze szkłem. Umożliwia to gościom odłożenia talerza z jedzeniem i późniejsze nalanie napoju. Ogranicza to niechciane wypadki.

Na weselach często spotykamy się ze stołami wiejskimi czy słodkimi. To nic innego jak bufety tematyczne. Zazwyczaj znajdują się one w innych miejscach niż bufet główny.

Na koniec tego etapu zaplanuj ruch przy bufecie. Koniecznie oznacz początek stołu lub wskaż go gościom przy przywitaniu. Skieruj również gości do odpowiedniego miejsca, gdzie będą mogli odkładać brudne naczynia.

2. Przygotowanie stołów

Na tym etapie powinniśmy już mieć zaakceptowane menu. Teraz zgromadź lub zaplanuj zakup/wypożyczenie odpowiednich naczyń – nie tylko tych dla gości, ale również do ekspozycji jedzenia. Możesz to zlecić firmie cateringowej, która ma duże doświadczenie. Zmniejszysz w ten sposób ryzyko, że o czymś nie pomyślałeś. Minusem takiego rozwiązania są ograniczone możliwości stylizacji bufetu, gdyż firmy posiadają zaplecze podstawowych naczyń.

Jeśli chcesz, żeby Twój bufet robił wrażenie, o naczynia zatroszcz się samodzielnie. Bufet można wystylizować w taki sposób, żeby realizował motyw przyjęcia, który musisz wybrać na samym początku przygotowań. Poczytasz o tym tutaj.

Teraz przypomnijcie sobie wasze doświadczenia z innych przyjęć bufetowych, na których byliście. Jeśli było coś co was bardzo irytowało zlikwidujcie to u siebie. Może warto ustawić więcej koszy na śmieci, albo zaproponować degustacje dań zanim goście nałożą je na talerz. (W tym celu warto naszykować wykałaczki.) A może trzeba lepiej zaplanować ruch ludzi. Wdrożcie wszystko co z waszego punktu widzenia wydaje się istotne.

Dzień przed impreza powinniście mieć już naszykowane stoły z naczyniami. Nakryj stoły naciągami lub obrusami. Dla lepszego efektu zawieś skirtingi. Oczywiście możesz z tego zrezygnować jeśli robisz imprezę w stylu, który nie wymaga użycia tkanin np. w boho czy w stylu rustykalnym.

Na naczyniach przyklej karteczki z informacją co bedzie sie na nich znajdowało – jesli masz już naszykowane winietki z podpisami dań ustaw je w widocznym miejscu przed naczyniami. Jesli uważasz, że winietki to zbędny szczegół to szybko zmień swoje myślenie. Podpisy dań są obowiązkowe. Wyeliminujesz wyrzucanie i marnowanie niechcianego jedzenia. Dodatkowo możesz poinformować gości o alergenach czy daniach dla wegan i wegetarian.

Na początku stołu ustaw talerze. Na końcu sztućce i serwetki. Przy daniach postaw odpowiednie przyprawy oraz odpowiednie sztućce do nakładania. Pamiętaj, że jeśli organizujesz inne tematyczne stoły, przy nich również powinny znaleźć się odpowiednie talerze i sztućce.

Kolejność dań powinna być ustawiona w zależności od temperatury. Ciepłe posiłki na początku. Zimne na końcu. W utrzymaniu odpowiedniej temperatury pomogą Ci specjalne naczynia. Podstawowymi podgrzewaczami dysponuje firma cateringowa. Jeśli jednak chcecie być oryginalni sprawdźcie naczynia w naszym sklepie >>tutaj<<.

Zobacz jak my zorganizowaliśmy przestrzeń i stoły podczas imprezy urodzinowej Weroniki – https://homeevents.pl/gallery/18stka-weroniki/

3. Przygotowanie jedzenia

Ustal z firmą cateringową zróżnicowane posiłki. Uwzględnij alergików, wegan i wegetarian. Menu opracujcie tak, żeby było odpowiednie do pory roku. Latem jedzenie powinno być lżejsze i składać się z produktów sezonowych. Natomiast zimą powinniśmy zadbać o dania bogate kalorycznie. Samo jedzenie może nawiązywać do tematu imprezy – co praktykuje się w przypadku słodkich stołów czy imprez dla dzieci.

słodki stół, candy bar, słodki bufet

Ekspozycją zazwyczaj zajmuje się firma cateringowa. Ale możesz to robić samodzielnie. Jeśli naczynia są odpowiednio opisane, każdy z tym sobie poradzi. Zwróć jednak uwagę na strategiczne rozmieszczenie dań. Jedzenie na początku stołu zawsze schodzi najszybciej. Dlatego to czego masz najwięcej ustaw z przodu. To co szybko traci ładny wygląd również.

Jeśli zamawiasz obsługę na swoje przyjęcie wyczul ją na szybkie uzupełnianie produktów. Jeśli nie masz obsługi, samodzielnie pilnuj by wybór był dostateczny. Usuwaj produkty, które przestały wyglądać apetycznie.

Jedzenie, które nie zostanie wyłożone od razu na stoły powinno być odpowiednio przechowywane. Zorganizuj miejsce w lodówkach na dania, które zaproponujesz gościom później np. tort czy lody.

4. Dekoracje

To etap dla tych, dla których estetyka podawanego jedzenia jest tak samo ważna co jego smak. Najważniejsze zasady są takie by dekoracje realizowały motyw i pasowały do okazji oraz żeby nie utrudniały dostępu do produktów. Ponieważ często na stołach jest za mało miejsca na dodatkowe ozdoby, staram się aby to co już musi się na nim znaleźć miało funkcję dekoracyjną.

Przyjęcia bufetowe tak jak i cocktailowe są jednymi z moich ulubionych rozwiązań. Mają wiele zalet, które przy odpowiednim planowaniu poprawiają jakość spotkań. Jeśli zależy Ci na większej migracji gości koniecznie rozważ organizacje koktajlu lub bufetu. Więcej o przyjęciach koktajlowych znajdziesz tutaj. A jeśli chcesz poznać inne rodzaje przyjęć poczytaj tę ściągę.

Zachęcam Was do śledzenia naszych kont w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się z Wami ciekawostkami, inspirujemy i prezentujemy nowoczesne rozwiązania eventowe.

FB: @Anna Schwarz Home Events

Instagram: @anna_schwarz_events

Pinterest: @Anna Schwarz Home Events

LinkedIn: Anna Schwarz Events

Menu