Rodzaje przyjęć w pigułce.

toast

Ludzie, jedzenie i rozrywka – to trzy najważniejsze elementy imprezy, które wpływają na jej przebieg. W dużej mierze to od gości zależy czy przyjęcie będzie udane.  Ale co zrobić, żeby wszyscy czuli się komfortowo? Kiedy gości posadzić przy stole, a kiedy pozwolić im na swobodę. Czy zaproponować im bufet czy lepiej podać ciepły posiłek? Dzisiaj o tym jakie są rodzaje przyjęć i jak zdecydować, które będzie najlepsze na daną okazję.

Żeby pomóc podjąć klientowi decyzję organizator przyjęcia musi znać 3 najważniejsze elementy: z jakiej okazji chcemy gości przyjąć, ilu ich ma być i jak długo chcemy ich gościć. Na oficjalne spotkania z dużą liczba gości wybieramy inny rodzaj przyjęcia niż na piknik w ogrodzie dla przyjaciół.

Ze względu na sposób usadzenia gości, przyjęcia dzieli się na trzy główne grupy. Jednak moje doświadczenie podpowiada mi, że należy dodać jeszcze dwie charakterystyczne grupy przyjęć. Zacznijmy od tych książkowych.

Przyjęcia siedzące

Ten typ przyjęcia wybieramy gdy chcemy żeby nasi goście pobyli z nami co najmniej kilka godzin. Uczestnicy przyjęcia siedzący przy jednym stole zazwyczaj się znają lub dobiera się ich wg wspólnego kryterium np. wieku, stanu cywilnego itp.  Ilość gości uzależniona jest od ilości miejsc siedzących. A właściwie to ilość miejsc siedzących zależy od ilości gości. Dlatego organizator musi zapewnić im tyle miejsca, żeby każdy mógł wygodnie usiąść. Jeśli mamy bardzo ograniczoną przestrzeń organizator zazwyczaj doradza inny typ przyjęcia.

Na tego typu oficjalne spotkania goście zobowiązani są założyć stroje wizytowe. Wystrój stołu i lokalu jest bogaty i elegancki. Miejsca dla gości są podpisane imieniem i nazwiskiem. Organizator wraz z klientem opracowuje zestaw dań i napojów. Goście nie mają możliwości wybierania z karty.

Przyjęcia siedzące organizuje się na imprezy okolicznościowe takie jak: wesela czy jubileusze. W zasadzie każdy posiłek może odbyć się w formie przyjęcia siedzącego. Lunche zaczynają się zazwyczaj około południa i kończą ok 14stej i wybiera się je przy okazji spotkań służbowych. Ostaniu modne stały się brunche, które serwuje się już od 9:00 rano. Uroczyste obiady trwają około 3 godzin i zaczynają się późnym wieczorem około 20:00. Organizator ustala z klientem godzinę rozpoczęcia przyjęcia, a goście zobowiązani są przyjść punktualnie. Etykieta mówi, że po przywitaniu gości i zaproszeniu do sali następuje podanie aperitifu. Dopiero wtedy goście są zapraszani przez gospodarza do stołów.

Przyjęcia stojące

Te zazwyczaj są krótsze od siedzących. Niektóre z nich są mniej oficjalne inne bardziej. Jeśli nie dysponujemy dużą przestrzenią to będą to najlepsze rozwiązania. Tu wyróżniamy przyjęcia o wdzięcznych nazwach, takich jak:

Aperitif

Aperitif

Przyjęcia stojące, Aperitif, Lampka wina

Zazwyczaj trwa 15-30 minut. Stanowi osobne przyjęcie, ale może być wstępem do większego np. siedzącego albo zakończeniem jakiegoś wydarzenia. Aperitif stosuje się np. w przerwach premierowych, po zakończonej konferencji. Podczas takiego przyjęcia serwuje się napoje bezalkoholowe lub alkoholowe (18-35%) oraz koktajle. Można podać małe przekąski typu orzeszki, paluszki i małe finger-foods.

Lampka wina

To trochę dłuższa forma od Aperitifu. Trwa około 1 godziny i zaczyna się około południa. Tutaj przekąski i napoje zarówno alkoholowe i bez roznoszone są przez obsługę na tacach. Zdecydowanie nie podaje się ciepłego posiłku. W ten sposób organizuje się spotkania z okazji np. otwarcia wystawy, podpisania umowy handlowej itp. Zgodnie z etykietą gospodarz zawsze powinien znajdować się przy wejściu bo to on wita i żegna gości.

Cocktail party

Przyjęcia stojące, Koktajle,

Odbywa się głównie w godzinach 16:00 – 20:00 i trwa do dwóch godzin. Stoły służą tu głównie pomocniczo – do odkładania talerzyków. Na stołach mogą znaleźć się drobne przekąski, ciasta i słodkości. W głównej mierze to obsługa roznosi koktajle, drinki i przekąski na tacach. W trakcie większego przyjęcia można również zapewnić bufet i bar wraz z obsługą. Takie spotkania są coraz popularniejsze w biznesie ale również firmy zaczynają w ten sposób zapoznawać odbiorców z nowymi produktami. Na tego typu przyjęcia zaprasza się gości z około dwutygodniowym wyprzedzeniem i dokładnie określa się czas trwania przyjęcia: od-do. Goście nie muszą być wizytowo ubrani. Obowiązujący dress code to raczej business casual. Więcej o tych przyjęciach poczytasz w osobnym artykule – tutaj.

Przyjęcie bufetowe

Przyjęcie bufetowe

Z racji tego, że taki bankiet trwa około 3 godzin można zorganizować gościom miejsca siedzące. Najczęściej są to strefy z kanapami lub kąciki z fotelami. Można zaryzykować nawet wygodne huśtawki. Nigdy nie stosuje się samych krzeseł. Bardzo istotny jest tu barek z obsługą oraz stoły które powinny odznaczać się dużą różnorodnością przekąsek. Tematy bufetów są dowolne np. bufet słodki, bufet z napojami, bufet z owocami morza itp. Jest to najbardziej uroczysta forma przyjęcia stojącego. Wybiera się ją dla uczczenia rocznic, świąt państwowych itp. Jak zorganizować perfekcyjny bufet poczytasz tutaj.

Garden party

Przyjęcie w plenerze

To przyjęcie uzależnione jest od pogody i odbywa się na zewnątrz. Może mieć miejsce pod chmurka lub pod namiotem. Zwykle odbywa się w godzinach popołudniowych 17:00 – 19:00. Bardzo zbliżone w formie do Cocktail party. To rodzaj pikniku podczas którego można urządzić grilla lub ognisko. Są to mniej formalne spotkania i nie obowiązują tu stroje wizytowe.

Przyjęcia mieszane tzw. amerykańskie

To mój ulubiony typ przyjęcia ponieważ zawiera to co najlepsze z każdego z powyższych. Taki typ przyjęcia powinien właściwie zadowolić każdego –  zarówno tych, którzy lubią posiedzieć przy stole i tych, którzy lubią być swobodni. Gościom zapewnia się miejsca siedzące przy stołach (może być ich mniej niż gości), strefy relaksu, bufety w centralnym miejscu sali, ale również obsługę, która serwuje napoje i dania na ciepło. Na takim przyjęciu każdy znajdzie dla siebie odpowiednią przestrzeń i odpowiedni poczęstunek. Często są to wystawne i bardzo bogate bankiety. Organizuje się je na gale otwarcia lub gale rozdania prestiżowych nagród. Ale w taki sposób można wyprawić również przyjęcie weselne.

W taki sposób zrealizowaliśmy 18ste urodziny dla Weroniki.

Tak jak wspomniałam, do powyższego podziału dorzuciłabym jeszcze dwa rodzaje imprez, który nie są żadnym z powyższych. Zawierają się w nich wszystkie elementy, żeby nazwać je przyjęciami, jednak mają zupełnie inny charakter. Mimo to nie wyodrębnia się ich w tradycyjnych podziałach. Natomiast moja praca stanowi dowód na to, że poniższe wydarzenia wymagają innego przygotowania i innego traktowania. Są nimi:

Przyjęcia klubowe

To przyjęcia głównie dla młodzieży i nastolatków, ale również dla młodych duchem dorosłych. Wybiera się je z okazji osiemnastek lub trzydziestek. Sprawdzą się też na wieczór panieński lub kawalerski. Trwają za długo, żeby mogły być przyjęciem zupełnie stojącym. Uczestnicy znowuż czują się za młodzi, żeby siedzieć przy stole. Młodzież również nie oczekuje obsługi kelnerskiej i nie wymaga się od nich stroju wizytowego. Posiłki serwowane są raczej w formie zimnych przekąsek choć czasem zapewnia się jednogarnkowe ciepłe danie. Ten rodzaj przyjęć udaje się zwłaszcza wtedy gdy postawi się na rozrywkę i dobre towarzystwo. Posiłki mają tu najmniejszy wpływ na ocenę. Ważny jest natomiast dobór alkoholi i napojów. Najwięcej pracy na takich przyjęciach ma właśnie barman.

Kinderbale

To przyjęcia dla dzieci z okazji urodzin, imienin czy Dnia Dziecka. Są one o tyle odmienne, że gośćmi są zarówno dorośli jak i dzieci. Nastawione są głównie na najmłodszych, ale muszą też być przyjazne dorosłym. Specyfika często jest taka, że dorośli nie zawsze się znają. Znają się głównie dzieci. Rozrywka jest zapewniona głównie im. Proponuje się tu różne aktywności i animacje. Dorośli natomiast chętnie wybierają miejsca siedzące. Trzeba je zorganizować w taki sposób, żeby rodzic miał widok na swoją pociechę. Nie stosuje się też długich stołów by każdy mógł być na tzw. „wylocie” w razie nagłego wypadku. Na takich przyjęciach stosuje się również inną zastawę i zapewnia maksymalne bezpieczeństwo małym uczestnikom. Kinderbale najczęściej trwają około 2-3 godzin.

Zobacz naszą realizację urodzin dla 4letniej miłośniczki Krainy Lodu.

Profesjonalny organizator imprez zawsze pomoże dobrać rodzaj przyjęcia do okoliczności. Warto zaznaczyć z jakiej okazji odbędzie się wydarzenie, kogo klient planuje zaprosić i w jakiej liczbie. Jeśli klient dysponuje już jakąś przestrzenią eventowiec uwzględni jej możliwości lub zaproponuje inne rozwiązania, które będą miały na celu zapewnienie maksymalnego komfortu gościom.

O tym, co zapewnia profesjonalny Event Manager podczas organizacji przyjęcia znajdziesz tutaj

A o tym jakie koszty zawiera proponowana przez niego oferta poczytasz tutaj.

Zachęcam do śledzenia naszych kont w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się z Wami ciekawostkami, inspirujemy i prezentujemy nowoczesne rozwiązania eventowe.

FB: @Anna Schwarz Home Events

Instagram: @anna_schwarz_events

Pinterest: @Anna Schwarz Home Events

LinkedIn: Anna Schwarz Events

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Menu